- Öğretmenlerin kolay ve hızlıca VR içerikler hazırlamasını sağlayan yapay zeka destekli platform ve araçlar
Öğretmenlerin derslerinde kullandıkları içerikleri hazırlamaları için birden fazla eğitim platformunda içerik aramaları zaman alırken, kendi içeriklerini üretmek istediklerinde de özellikle VR içerik hazırlayabilmek için kapsamlı teknik bilgiye sahip olunması gerekmektedir (Unity, Unreal engine bilgisi vb.). VR ve benzeri, hazırlama süreci zorlu içerikleri üretmeyi kolay hale getirmek için yapay zeka destekli içerik hazırlama platformu ve araçlarının geliştirilmesi hem zaman kaybını en aza indirgeyecek, hem de öğretmenlere esnek olarak içerik hazırlama imkanı sunacaktır. Böylelikle, üretilen içeriklerin miktarı, kalitesi ve kullanılabilirliği artacaktır. Bu kapsamda, öğrenmeyi kolaylaştırıp bilgi ve becerileri kalıcı hale getirecek ve konuyu çok yönlü ele almaya imkan tanıyacak etkileşimli VR içeriklerini öğretmenlerin rahatlıkla üretebilmelerine imkan sağlayacak platform ve araçlara ihtiyaç duyulmaktadır.
- Kaynaştırma eğitiminde karşılaşılan sorunlara çözüm getiren teknolojiler
Kaynaştırma eğitimi, özel ihtiyaçları olan öğrencilerimizin, yaşıtları ile aynı eğitim ortamlarında öğrenim görmelerine imkan tanıyan bir çeşit özel öğretim metodudur. Kaynaştırma eğitimi uygulamaları, özel gereksinimli bireylerin toplumsal bütünleşme süreçlerinde giderek daha fazla rol oynamaktadır. Bu alanda, kaynaştırma öğrencilerinin veya diğer öğrencilerin kaynaştırma eğitimi süreçleri esnasında yaşadıkları sosyal, akademik, psikolojik zorluklara yönelik teknoloji bazlı etkin çözümlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çözümler bir yandan özel eğitim ihtiyacı duyan öğrencilerin akranlarıyla aynı sınıflarda zorlanmadan eğitim görmesine imkan sağlamalı, diğer yandan da öğretmen ve diğer öğrencilerin kaynaştırma öğrencileri ile iletişim, ortak çalışma ve birlikte öğrenme süreçlerini desteklemelidir.
- Görme ve işitme engelli öğrenciler için teknoloji çözümleri ve eğitici oyunlar
Öğrenme alanları kısıtlı olan bu öğrencilerin, eğitim süreçlerini desteklemek, eğitim teknolojilerine erişebilirliklerini sağlamak, bireyselleştirilmiş öğrenme ihtiyaçlarını karşılamak, öğrenmeye karşı motivasyonlarını arttırmak ve onların farklı duyusal deneyimlerini artırmak eğitim sisteminin öncelikleri arasında yer almaktadır. Erişilebilir ve özelleştirilebilir teknoloji çözümleriyle bu öğrencilerin öğrenim süreçlerinin desteklenmesine, başarıları arttırılmasına ve değerli görüldüklerini hissetmelerine ihtiyaç duyulmaktadır.
- Yapay zekâ ile öğrenci ve öğretmenlerin eş zamanlı ortak kodlama yapabilecekleri platformlar
Kodlama çalışmaları ülkemizde gittikçe daha yaygın hale gelmektedir. Öğretmenler ve öğrenciler kodlama projelerini hayata geçirerek, hem yurt içi hem yurt dışı platformlarda kendilerini göstermektedirler. Yapılan çalışmalarda kodlama ve robotik çalışmalarının bir arada kullanıldığı gözlemlenmektedir. Ancak, kullanılan kodlama platformlarını aynı yapı altında sunan ve malzeme desteğine gerek kalmadan uygulama imkanı sunan platformların varlığına ihtiyaç duyulmaktadır. Birden fazla kodlama dilinin aynı yapı altında sunulması sayesinde tek bir kodlama diline bağlı kalmadan geliştirmeler yapılabilmesi önem taşımaktadır. Aynı zamanda grupların senkron olarak çalışmasına izin veren yapılar sayesinde hem zamandan tasarruf sağlanması hem de üretilen ürünlerin çeşitliliğinin artırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
- Açık uçlu soruların yapay zeka araçlarıyla değerlendirilmesi
Ölçme-değerlendirmede asıl amaç öğrenciye geri bildirim vermek ve sınıf genelinde eksik öğrenmeleri ortaya çıkarabilmektir. Bu doğrultuda MEB 6. ve 9. sınıflarda ülke genelinde uygulayacağı ortak sınavlarda açık uçlu sorular sorma kararı almıştır. Bu gelişme, öğrencilerin bu sorulara verdikleri cevapların analitik ve objektif olarak değerlendirilmesinde çözüm arayışına girilmesine sebep olmuştur. Bu çözümü ortaya koyacak sistemlerin veriyle beslenmesi için nasıl bir mekanizma kurulacağı, öğrenme algoritmasının ne olacağı ve sonuçların güvenirliğinin nasıl temin edileceği noktalarında birbirini tamamlayıcı alt çözümlere ihtiyaç duyulmaktadır.
- Sınıf içi ve sınıf dışı yapay zeka destekli öğrenme analitikleri
Öğrencilerin başarısını arttırmak, öğrenme deneyimlerini iyileştirmek ve eğitim süreçlerini optimize etmek için sınıf içi ve sınıf dışı öğrenme analitikleri kullanılmaktadır. Sınıf içinde öğrencilerin ilerleyişi, performansı, öğrenme hedeflerine ulaşma durumu gibi veriler, öğrencilerin farklı öğrenme şekillerini tanımlamak ve onlara uygun öğrenme yöntemleri hazırlamak için kullanılmaktadır. Sınıf içinde öğretmen performansını belirleyici analitikler de bu kapsamda yer almaktadır. Sınıf dışında ise öğrencilere öğrenme süreçlerini iyileştirmeleri için bireyselleştirilmiş geri bildirimler sağlamak için öğrenme analitikleri uygulanmaktadır. Aynı zamanda, öğrencilerin sosyal etkileşimlerini, duygusal durumlarını ve motivasyonlarını analiz eden analitiklerden de faydalanılmaktadır. Sınıf içi ve sınıf dışında öğrenme analitiklerinden daha fazla yararlanılmasına ve bunu yaparken de kişisel verileri ve öğrencinin iyi olma durumunu garanti eden analitik çözümlere ihtiyaç duyulmaktadır.
- Mobil Dil Uygulamaları
Öğrencilerin kelime hazinesini geliştirecek ve istediği kelimeye hızlı ve kolay bir şekilde ulaşması için yapay zeka, artırılmış gerçeklik ve eğitici oyun destekli içinde birden fazla dili barındırabilen mobil dil uygulamalarına ihtiyaç duyulmaktadır. Örnek olarak İmam Hatip Ortaokul ve Liselerde, Arapça ve İngilizce öğretmenliği, Arap Dili ve Edebiyatı, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Arapça Mütercim Tercümanlık, İngilizce Mütercim Tercümanlık ve İlahiyat bölümlerinde Arapça ve İngilizce dersleri için reklam ve ticari tabanlı olmayan, istikrarlı, yeterli düzeyde ve güzel tasarımlı bir mobil sözlük uygulaması bulunmamaktadır.
- Taşınabilir ve kalibrasyon ihtiyacı olmayan (oto kalibre) uygun maliyetli Üç Boyutlu (3B) yazıcı
3B yazıcıların okullarda kullanım esnasında en büyük sorunlardan biri uygun maliyetli yazıcıların sürekli kalibrasyonunun bozulması ve kullanımının zor olmasıdır. Diğer önemli bir sorun da yazıcının boyutundan dolayı tek bir odada kullanılması, istenen diğer lokasyonlara taşınamamasıdır. Bu kapsamda, taşınabilir ve kalibrasyona ihtiyaç duymayan, milli teknolojiyle geliştirilecek 3B yazıcılara ihtiyaç duyulmaktadır.
- Karma Gerçeklik (Mixed Reality –MR) Simülatörlerinin mesleki eğitimde kullanımı için içerik geliştirme platformu, içerik üretimi
Mesleki Teknik Eğitim kapsamında ders esnasında uygulanması mümkün olmayan deneylerin MR simülatörleri ile gerçekleştirilerek öğrencilerin gerçek hayata yakın tecrübeler edinmelerinin sağlanması ve bu sayede aldıkları eğitimin kalitesini artırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Ülke genelinde mesleki eğitim atölyelerin teknik altyapılarının güncellenmesi ve öğrencileri geleceğin meslekleri için yetiştirecek teknolojilerin kazandırılması için önemli adımların atılacağı bir döneme girilmektedir. Eğitim teknolojileri firmalarımızın bu dönüşümün önemli bir parçası olmasına ihtiyaç duyulmaktadır.
- Öğrencilere mesleki yönlendirme yapacak yapay zeka çözümleri
Öğrenim hayatları boyunca öğrenciler farklı sınıflarda farklı alanlarda dersler alıp, sınavlarına girip öğrenim hayatlarına devam etmektedir. Yıllar içinde öğrencilerin kişisel olarak hangi alanda daha yetenekli ve istekli olduklarına, hangi alana daha çok eğilimleri olduğuna ve meslek seçimine gidilen süreçte bu birikimlerinin, yeteneklerinin yönlendirici olarak kullanılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Öğrencilerin kişisel birikim haritasının çıkarılarak, algılamasının yüksek olduğu alanların meslek seçimini yaparken dikkate alınmasının sağlanması hedeflenmektedir.
- Etkileşimli Tahtaların (ET) daha etkin kullanımını sağlayan teknolojilerin geliştirilmesi
İlkokul birinci sınıf seviyesinden lise son sınıf seviyesine kadar tüm sınıflarımızda etkileşimli tahta kurulumu 2024 yılı itibariyle tamamlanmış olacak (şu an yüzde 99’un üzerinde). Etkileşimli tahtalardan sınıf içi etkileşimi artırarak derse aktif katılımı teşvik etmeleri beklenmektedir. Etkileşimli ve ilgi çekici içerikler ile öğrencilerin dikkatlerini derse vermeleri ve öğrendikleri bilgileri akılda tutmalarına önem verilmektedir. Bunun için EBA platformuna sınıf içinde kullanılabilecek etkileşimli içerikler ve özellikler eklenmesine, oyunlaştırma, simülasyon, MR uygulamalarıyla platformun zenginleştirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Yapay zeka desteğiyle içerik geliştirme süreçlerinin hızlandırılması ve EBA platformunun zenginleştirme sürecinin ivmelendirilmesi önem taşımaktadır.
- E-Sports uygulamaları kapsamında STEAM, SEL ve ELA öğrenim becerilerini teşvik edecek oyunların geliştirilmesi
Okullardaki e-sports programlarını destekleyecek oyun ve tamamlayıcı unsurların geliştirilmesi kapsamında kritik yaşam becerilerini öğrencilere kazandıracak yaklaşımlarım benimsenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. E-sports’un oyun oynamanın ötesinde iletişim, işbirliği, problem çözme gibi kritik becerileri kazandıran bir öğrenme deneyimi olarak sunulması gereklidir. E-sports, STEAM, SEL (Sosyal-duygusal öğrenme /Social Emotional Learning) ve ELA (İngilizce öğrenim becerileri / English Language Arts) bazlı müfredatlarla etkin şekilde entegre olabilmektedir. Örneğin dijital oyunlar İngilizce öğreniminde oldukça önemli bir rol oynayabilmektedir.