- Oyunlaştırma ve Oyun Tabanlı Öğrenme:
Öğrencilerin dikkat sürelerinin kısalması ve geleneksel yöntemlerin motivasyonu yeterince desteklememesi karşımıza eğitsel bir sorun olarak çıkmaktadır. Özellikle düşük başarı gösteren ya da öğrenme isteği azalan öğrencilerde içsel motivasyonun artırılması gerekmektedir. İşbirliği, problem çözme ve stratejik düşünme gibi 21. yüzyıl becerilerinin aktif öğrenme yoluyla kazandırılması temel hedeflerimiz arasında yer almaktadır. Bu ihtiyaçların karşılanması için Oyunlaştırma ve Oyun Tabanlı Öğrenme’den destek almak faydalı olacaktır. Bu desteği sağlarken;
Statik oyunlaştırma ögeleri (puan, rozet, seviye) artık yetersiz kalıyor; daha kişiye özel ve dinamik sistemlere ihtiyaç vardır. Öğretmenlerin sınıf içi kullanım için erişilebilir ve ölçeklenebilir oyunlaştırma araçlarına ihtiyacı bulunmaktadır.
Eğitsel oyunların pedagojik olarak anlamlı, ölçme-değerlendirme ile entegre ve veri üretebilir hale gelmesi gerekmektedir.
Geliştirilebilecek Projeler:
- Belirli müfredata dayalı eğitsel mobil veya web oyunları (örneğin fen deneyleri, sözel mantık bulmacaları).
- Öğretmenler için oyunlaştırma araç setleri: öğrenci takibi, görev tanımlama, ödüllendirme sistemleri vb.
- Coğrafya, tarih, dil eğitimi gibi alanlara özel artırılmış görev sistemleri.
- Oyun içi analitiklerle öğrenci becerilerinin takibini sağlayan dashboard sistemleri.
- VR/AR/MR Destekli Eğitsel İş Fikirleri
Ülkemizde yaygın olarak kullanılan dijital içerikler genellikle video ve test formatında olup etkileşimin artırılması gerekmektedir. Özellikle mesleki ve teknik eğitim gibi uygulamaya dönük alanlarda öğrencilere sunulan gerçek hayata yakın pratik imkanlar oldukça sınırlıdır. Eğitim-öğretim sürecinde öğrencilerin dikkatini çeken, bilgiyi somutlaştırmaya yardımcı olan ve deneyimleyerek öğrenmelerine imkân tanıyan uygulamalara ihtiyaç duyulmaktadır. Kırsal kesimlerde ya da imkanları kısıtlı olan okullarda eşit öğrenme fırsatları yaratmak adına VR/AR tabanlı uygulamalar önemlidir.
Geliştirilebilecek Projeler:
- Tarih, biyoloji, fizik gibi derslere özel VR laboratuvarları
- Mesleki ve teknik eğitimde sanal işyeri uygulamaları (örn. kaynakçılık, elektrik tesisatı, ilk yardım).
- Artırılmış gerçeklikle çalışan kitaplar ya da ders materyalleri (AR kartlar, posterler).
- Karma gerçeklik sınıf deneyimleri: Öğrenci bir fen deneyini takıp gözlükle birebir yapabilir.
- Teknoloji Destekli İçerik Üretimi (ürün,hizmet,uygulama v.b.)
Maarif Modeli kapsamında güncel müfredata uygun, öğrencilerin ilgisini çeken ve erişilebilir içerik üretiminin artırılması gerekmektedir.
Bununla birlikte eğitimde içerik üretimi teknik bilgi gerektirmektedir ve öğretmenlerimizin büyük kısmının konuyla ilgili vakti ve donanımı sınırlı kalmaktadır.
Yenilikçi araç ve içerikler sayesinde öğrencilerin öğrenme istekleri artacak ve derslere aktif katılımları sağlanabilecektir. Farklı dil ve öğrenme seviyelerinde bulunan öğrenciler için geliştirilecek içerik, ürün ve hizmetler, öğrenmenin gerçekleşmesine katkı sağlayacaktır.
Ayrıca öğrenme alanları kısıtlı olan öğrencilerin, eğitim süreçlerini desteklemek, eğitim teknolojilerine erişebilirliklerini sağlamak, bireyselleştirilmiş öğrenme ihtiyaçlarını karşılamak, öğrenmeye karşı motivasyonlarını arttırmak ve onların farklı duyusal deneyimlerini artırmak eğitim sisteminin öncelikleri arasında yer almaktadır. Erişilebilir ve özelleştirilebilir teknoloji çözümleriyle bu öğrencilerin öğrenim süreçlerinin desteklenmesine, başarılarının artırılmasına ve değerli görüldüklerini hissetmelerine ihtiyaç duyulmaktadır.
Geliştirilebilecek Projeler:
- Öğretmenlere yönelik yapay zekâ destekli içerik üretim platformları (örneğin "ders planı sihirbazı", "etkileşimli sunum üretici")
- Erişilebilirlik odaklı (görsel, işitsel, dilsel farklılıklar) içerik üretim araçları
- Mobil dil uygulamaları
- Yapay Zekâ Destekli Kişiselleştirilmiş Öğrenme
Öğrencilerin başarısını arttırmak, öğrenme deneyimlerini iyileştirmek ve eğitim süreçlerini optimize etmek için sınıf içi ve sınıf dışı öğrenme analitikleri kullanılmaktadır. Sınıf içinde öğrencilerin ilerleyişi, performansı, öğrenme hedeflerine ulaşma durumu gibi veriler, öğrencilerin farklı öğrenme şekillerini tanımlamak ve onlara uygun öğrenme yöntemleri hazırlamak için kullanılmaktadır. Sınıf içinde öğretmen performansını belirleyici analitikler de bu kapsamda yer almaktadır. Sınıf dışında ise öğrencilere öğrenme süreçlerini iyileştirmeleri için bireyselleştirilmiş geri bildirimler sağlamak için öğrenme analitikleri uygulanmaktadır. Aynı zamanda, öğrencilerin sosyal etkileşimlerini, duygusal durumlarını ve motivasyonlarını analiz eden analitiklerden de faydalanılmaktadır. Sınıf içi ve sınıf dışında öğrenme analitiklerinden daha fazla yararlanılmasına ve bunu yaparken de kişisel verileri ve öğrencinin iyi olma durumunu garanti eden analitik çözümlere ihtiyaç duyulmaktadır.
Geliştirilebilecek Projeler:
- Kişiye özel çalışma planı ve içerik önerisi yapan yapay zekâ asistanları.
- Öğrencilerin gelişimini takip eden ve öğretmene analiz sunan akıllı platformlar.
- LGS, YKS gibi sınavlara kişiselleştirilmiş hazırlık uygulamaları.
- Dil, matematik gibi derslere özgü bireyselleştirilmiş öğrenme uygulamaları.
- İçeriklerin farklı öğrenme stillerine göre yeniden düzenlenmesini sağlayan sistemler.
- Simülasyon
Simülasyon, düşük riskli ve maliyeti daha az olan uygulamalı eğitim olanağı sağlamaktadır. Simülasyon içerikleriyle eğitimde öğrenciye gerçek zamanlı geri bildirim verilebilmekte bu da öğrenmeyi desteklemektedir. Bu tür bir eğitimde öğrenciler teorik bilginin hayata geçirilmiş halini tekrar tekrar deneyimleyerek hata yapmayı ve bu hatayı düzeltmeyi öğrenir. Bu sayede öğrenmenin kalıcı olmasını sağlanır. Özellikle mesleki ve teknik eğitim, afet eğitimi, trafik, sağlık, tarım gibi alanlarda simülasyon eğitimi oldukça önem arz eder.
Geliştirilebilecek Projeler:
- Afet anında doğru davranış simülasyonları (deprem, yangın, sel).
- Teknik derslerde makinelerin ya da araçların kullanımıyla ilgili interaktif senaryolar.
- Sağlık meslekleri için sanal hasta senaryoları.
- Tarım, hayvancılık, enerji gibi sektörlere özel 3D uygulama simülasyonları.