Egitimde Benim de Etkim Olsun!
Egitimde yapay zekânin kullanimina yönelik süreçleri degerlendirmek ve ulusal düzeyde yürütülecek çalismalari belirlemek amaciyla düzenlenen foruma; akademisyenler, girisimciler, politika yapicilar, ögretmenler, sektör temsilcileri ile diger paydaslar katildi. Program, Teknopark Istanbul Yönetim Kurulu Baskani Metin Yerebakan’in açilis konusmasi ile basladi. Devaminda; YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardimcisi Zekeriya Çostu ve Millî Egitim Bakani Yusuf Tekin konusmalarini gerçeklestirdi. Bakan Tekin konusmasinda, “Bakanlik olarak çocuklarimizi kendilerini bekleyen dünyaya hazirlamak için teknolojik, güncel ve toplumsal gelismelere ayak uyduran bir müfredat hazirladik. Müfredatta çocuklarimizin dijital okuryazarliklarinin gelistirilmesi, dijital becerilerinin artirilmasi
ve yapay zekânin egitim süreçlerine entegrasyonu için önemli adimlar attik. Türkiye Yüzyili Maarif Modeli kapsaminda sosyal-duygusal beceriler ve millî degerlerle harmanlanmis bir egitim sistemini desteklerken teknolojiyi de bu sürecin merkezine yerlestirdik.” diye konustu. Hem ögrencilere hem ögretmenlere yapay zekâ egitimleri veriliyor YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli ise konusmasinda, son birkaç yildir ögrencilerin yapay zekâya hâkimiyeti ve yapay zekâ okuryazarligi konusunda müfredatlar gelistirildigini vurguladi. Yapay zekâ içeren seçmeli dersler çikarilarak içerikler üretildigini belirten Canli, “Ayni zamanda hem bu dersleri verecek hem de ögretirken yapay zekâyi kullanacak ögretmenlerimiz için de yapay zekâ okuryazarligini iyilestirmek için pek çok çalisma yaptik. Onlara rehberler, kilavuzlar, kitaplar hazirladik. Egitici egitimleriyle ögretmenlerimize her hafta yapay zekâ egitimlerini veriyor onlari yapay zekâ araçlariyla bulusturuyoruz.” dedi. Konusmalarin ardindan YEGITEK Genel Müdürlügü ile Teknopark Istanbul arasinda “Educube Is Birligi Protokolü Imza Töreni” düzenlendi. Genis bir katilimla gerçeklesen forumda; Londra Üniversitesi Akademisinden Prof. Dr. Mutlu Çukurova “Egitimde Yapay Zekâ Gelecek Vizyonu”, Michigan Devlet Üniversitesinden Prof. Dr. Douglas K. Hartman “Egitimde Yapay Zekânin Gelecegi” Gazi Üniversitesi Ögretim Üyesi Prof. Dr. Seref Sagiroglu “Üretken Yapay Zekâ Firsatlar ve Tehditler”, Yenilikçi Egitim Merkezinden Doç. Dr. Yavuz Samur “Egitimde Yapay Zekâ”, Dijital Dönüsüm Ofisinden Dr. Melike Palsü Kurt “Dijital Genç Yapay Zekâ Ekosistemi ile Gelecegimizi Sekillendiriyoruz” baslikli konusmalarini yapti. Forumun ilk gününde “Yapay Zeka Politikalari ve Yapay Zekanin Gelecegi” baslikli panel düzenlendi. Panelin moderatörlügünü Sümeyye Hatice Eral yaparken, Avrupa Egitim Vakfi’ndan Alessandro Brolpito, YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli, Dijital Dönüsüm Ofisi’nden H. Ibrahim Özer, Dublin City Üniversitesi’nden Deidre Butler ile Lisboa Üniversitesi’nden Neuza Pedro panelist olarak yer aldi. Educube Proje Pazari Yarismasi’ nda derece alan proje sahiplerinin ödülleri verildi. Etkinlikte, genç girisimcilere yönelik yüz yüze ve çevrim içi girisimcilik ve teknoloji yönetimi egitimleri de gerçeklesti. Egitimde yapay zekânin rolü tartisildi Forumda girisimciler, akademisyenler, politika yapicilar ve ögretmenleri tarafindan egitimde yapay zekâ uygulamalari konusunda sorun alanlari belirlendi. Girisimciler ve farkli paydaslar bu sorun alanlarina, farkli bakis açilariyla çözüm önerileri sundu. Egitimde yapay zekâ teknolojisinin kullanimina yönelik süreçlerin degerlendirildigi oturumlarda, ulusal düzeyde yürütülmesi gereken çalismalar belirlenerek paydaslarla beraber egitimde yapay zekânin rolü tartisildi. Iki gün süren forum, egitimde yapay zekâ uygulamalari konusunda kamu ve özel sektör paydaslarinin is birligini artirarak bu alandaki girisimcilerin desteklenmesine yönelik tesvik mekanizmalarinin olusturulmasina katki sagladi. Yapay zekânin egitim alaninda gelistirilme sürecinin ele alindigi Egitimde Yapay Zekâ Uygulamalari Uluslararasi Forumu’nda çikan sonuç ile olusturulacak “Yapay Zekâ Politikalari Belgesi” Türkçe ve Ingilizce olarak paylasilacak.
20 Mayis tarihinde ETKIM’ deki Profesyonel Ögrenme Laboratuvari ve Platin salonda eszamanli olarak gerçeklesen atölye çalismalarina, Altindag Ilçesi Ihsan Sungu Ilkokulundan 70 ögrenci, 5 ögretmen, 1 müdür yardimcisi, Ankara Il Milli Egitim Müdürlügü PIKTES Ankara Il Koordinatörü Isil Korkmaz , Esma Namoglu ve Mevlüt Koç katildi. ETKIM’ in kurulus amacindan bahsedilerek ögrencilere ODTÜ Teknokent’ in olanaklarindan söz edildi. Platin salonda ögrencilere yazilim ve robot kontrolünün önemini kavratmak amaciyla mbotlarla makeblock uygulamasi kullanilarak balon patlatma turnuvasi yapildi. Eszamanli olarak PÖL’ de gerçeklesen Ressam Robot etkinliginde ise ögrenciler bardak, keçeli kalem ve süslemelerle kendi STEAM robotlarini yaptilar. Bu etkinliklerle ögrenciler elektrik devresi olusumu, pil kavrami, geri dönüsüm, kodlama ve yazilimin önemini yaparak yasayarak ve eglenerek ögrendiler.
Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü, Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi ETKIM’ de, 15 Mayis tarihinde MAMTEK firmasi tarafindan Arduino Lab Kit Bilim Seti atölye çalismasi gerçeklestirildi. Sirket yetkilisi Orhan Yildiz bu proje ile ; çocuklarin egitim sürecinin keyifli hale getirilmek istendigini ve tasarladiklari bu kitler araciligiyla çocuklarin merak, elestirel düsünme ve problem çözme becerilerinin gelismesini amaçladiklarini belirtti.
Atölye çalismasina farkli branslardan 25 ögretmen katildi. Projeye ait prototipleri deneme firsati bulan ögretmenler egitim kiti üzerinde bulunan sensör ve komponentler yardimiyla kendi devrelerini olusturdular
Yenilik ve Egitim Teknolojileri (YEGITEK) Genel Müdürlügü, Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi (ETKIM) ve Türkiye Bilisim Dernegi (TBD) is birligiyle 9 Mayis 2024 tarihinde ETKIM’de “Bilisim Teknolojileri Isiginda Egitim Konferansi BTIE’24” gerçeklestirildi. Nitelikli insan kaynaginin yetistirilmesine ve dijital becerilere sahip genç istihdamin arttirilmasina yönelik düzenlenen konferansa; YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli, Türkiye Bilisim Dernegi Genel Baskani Rahmi Aktepe, TBD Onur Kurulu Üyesi Dr. Aydin Kolat, TBD Merkez Yönetim Kurulu Üyesi Doç.
Dr. Meltem Eryilmaz, kamu, özel sektör ve sivil toplum kuruluslarinin yöneticileri, YEGITEK Daire Baskanlari, akademisyenler ve üniversite ögrencileri katildi. Etkinligimizden birkaç görsel Program, TBD Genel Baskani Rahmi Aktepe ve YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli’nin açilis konusmalariyla basladi. Genel Baskan Rahmi Aktepe konusmasinda, egitimin herkesin sorumlulugunda oldugunu vurgulayarak yapay zekâ, nesnelerin interneti, robotlarin konusuldugu günümüzde bu sürecin içinde etkin olarak bulunmanin ancak egitimle mümkün olacagini belirtti. Ardindan YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli, Genel Müdürlügün çalismalari hakkinda kapsamli bir bilgilendirme yapti. Canli, konusmasinda Türkiye Yüzyili Maarif Modeli kapsaminda hazirlanan yeni müfredatta beceri kazanimina yönelik gerçeklesen güncellemelere de degindi. Konferans, Dr. Ceren Aras ve Emine Demirel Kaya tarafindan gerçeklestirilen “MEB Teknoloji ve Egitim Bölgesel Çalistay Raporu” sunumu ile devam etti. Programin devaminda, iki oturumdan olusan panel düzenlendi. TBD Onur Kurulu Üyesi Dr. Aydin Kolat’in moderatör oldugu “Egitim Seferberliginde Teknolojinin Rolü” adli oturumda Dijital Beceriler Daire Baskani Sümeyye Hatice Eral panelist olarak yer aldi. Ögleden sonra gerçeklesen TBD Merkez Yönetim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Meltem Eryilmaz’in moderatör oldugu “Teknoloji Üreten Türkiye için Egitim”adli oturumda ise AR-GE ve Ekosistem Daire Baskani Dr. Bilgehan Özbaylanli panelist olarak yer aldi. Panellerin ardindan, ODTÜ Ögretim Üyesi Prof. Dr. Soner Yildirim, “Dogal Zekâ – Yapay Zekâ: Büyük Paradoks” konulu bir konusma yapti. Konferansin son oturumunda Türkiye Bilisim Dernegi Genç Baskani Melike Nur Köroglu moderatörlügünde, MEB YEGITEK- Dijital Beceriler Daire Baskanligindan Büsra Söylemez ve Serhat Orhak liderliginde gerçeklestirilen Gelecegin Ögrenme Ortamini Tasarla Atölyesine Hacettepe Üniversitesi, Orta Dogu Teknik Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Baskent Üniversitesinden ögretmen adaylari katilim sagladi. Profesyonel Ögrenme Laboratuvarinda düzenlenen etkinlikte Avrupa Okul Agi’nin destekledigi Future Classroom Lab (FCL)- Gelecegin Sinifini Tasarlama projesinin temelleri konusunda ögretmen adaylarina bilgi verildi. FCL’nin yenilikçi ögrenme ortamlari ve egitim teknolojileri hakkinda sagladigi genis bilgi birikiminden yararlanarak, ögretmen adaylarindan bu yenilikçi düsünce yapisini benimseyerek kendi ögrenme ortamlarini tasarlamalari beklendi. Atölye boyunca katilimcilar, Tasarim Odakli Düsünme metodolojisi rehberliginde, ögrenme ortamlarini nasil daha etkilesimli, katilimci ve teknolojiyi entegre hale getirebilecegi hakkinda tartismalar gerçeklestirdi.
Aselsan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ nin Girisimcilik Kulübü ögrencilerinin girisimiyle gerçeklesen ziyarette katilimcilara ETKIM’ in kurulus amaci ve gerçeklestirdigi faaliyetler hakkinda detayli bilgi verilerek Girisimcilik Destek Programlari ve Profesyonel Ögrenme Laboratuvari Koordinatörlügü tarafindan yapilan çalismalardan bahsedildi. Etkinlige katilan ögretmen ve ögrencilere Profesyonel Ögrenme Laboratuvari gezdirilerek laboratuvarin etkilesim alanlarindan ve sahip oldugu teknolojik ekipmanlardan söz edildi. Daha sonra ETKIM’ de bulunan kuluçkalar hakkinda bilgilendirme yapilarak Istanbul Teknopark ortakligiyla hazirlanan EDUcube ve ODTÜ Teknokent ortakligiyla hazirlanan ETKIM Istasyon Egitim Teknolojileri Hizlandirma Programlari hakkinda katilimcilara detayli bilgi verildi.
Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü ETKIM ve Edutes Educational Technologies sirketi is birligiyle 3 Mayis’ ta ‘‘LETAR Teknolojisi ile Arastirma Sorgulama Temelli Fen Egitimi Atölye Çalismasi’’ düzenlendi. ETKIM’ de düzenlenen atölye çalismasina Ankara ilinde resmî okullarda görev yapan Fen Bilimleri ögretmenleri katildi. LETAR teknolojisi ve diger egitim teknolojileri arasindaki farklar, yürütülen çalisma ve uygulamalar, LETAR teknolojisinin ögrenme üzerindeki etkisi ve Türkiye’ deki XR teknolojileri ile ilgili çalismalar hakkinda katilimcilara bilgi verildi.
Bilgi ve ögrenme arasindaki iliski, ögrenme süreçlerinde ögrencinin ve teknolojinin rolüne dair soru cevap etkinligi ile atölye çalismasi devam etti. Profesyonel Ögrenme Laboratuvarinda gerçeklesen etkinlikte katilimci ögretmenlerle LETAR laboratuvarinda örnek sinif uygulamalari yapildi. Etkinligin ikinci bölümünde katilimcilarla uygulamanin ögrenme ve ögrenenin farkli boyutlardaki gelisimini nasil destekledigi üzerine pedagojik tartisma yürütüldü ve ögretmenlerin uygulama hakkindaki görüs ve önerilerinin alinmasinin ardindan etkinlik sona erdi.
Genç Girisimciler Ikinci Bulusmasi Trabzon, Erzurum ve Ankara illerinden gelen ögrencilerle 25 Nisan tarihinde ETKIM’ de gerçeklesti. Ankara Valiligi tarafindan yürütülen Algorithm Ankara projesinde yer alan ögrenciler Millî Egitim Bakan Yardimcisi Sayin Doç. Dr. Celile Eren Ökten’ e ilerleyen projeleri ile ilgili bilgi vererek sunum yapti, projeye yeni dahil olan ögrenciler ise projelerini tanitti. Erzurum Ibrahim Hakki Fen Lisesi ögrencisi Alperen Kiliç ‘’Havadan Patlayici Tespiti’’ adli projesini tanitti. Profesyonel Ögrenme Laboratuvari’nda gerçeklesen etkinlikte ODTÜ Teknokent destegi ile ögrencilere projeleri hakkinda geribildirim verildi. Ayrica katilimcilara kuluçka merkezlerinde yer alan girisimlerin gözlenme firsati saglanmasi ve firma ziyareti yapilmasi girisimcilik ekosisteminin tanitilmasi adina fayda sagladi.
Etkinligin sonunda Genç Girisimciler ve ETKIM is birligiyle gelecekte yapilacak çalismalarla ilgili fikir alisverisi yapildi. Sertifika töreninin ardindan etkinlik sona erdi.
Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi ETKIM ve Kolibri Education is birligiyle 17 Nisan tarihinde ‘‘Teknoloji ve Yenilikçilik ile Egitimin Dönüsümü Egitim Semineri ’’ düzenlendi. 2 oturumdan olusan seminere Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügünden 35 ögretmen, Ankara Beypazari Meslek ve Teknik Anadolu Lisesinden 25 ögrenci ve 6 ögretmen katildi. Ögrencilerle yapilan seminerde yapay zekanin egitim alaninda sundugu olanaklardan ve beraberinde getirdigi yenilikçi çözümlerden bahsedilerek örnek çalismalara yer verildi.
Ögrencilere seminerin ardindan ETKIM’ de bulunan kuluçka alanlari ve Profesyonel Ögrenme Laboratuvari gezdirilerek etkilesim alanlarindan bahsedildi. Ögleden sonra ögretmenlerle yapilan etkinlikte ise yapay zeka ve egitimde kullanilan güncel yapay zeka araçlarindan söz edilerek çesitli örnek uygulamalar yapildi. Örnek uygulamalarin ardindan yapilan soru cevap etkinligi, ögretmenlerin egitim teknolojileri alaninda edindikleri bilgi ve birikimlerini paylasmalarina olanak sagladi. Seminere katilan ögretmen ve ögrencilerin sertifikalarini almalari ile etkinlik sona erdi.
Atiker Yazilim’dan gelen uzmanlarin yerli Clomosy bulut tabanli mobil uygulama gelistirme platformunu tanittiklari egitim seminerinde katilimcilara mobil uygulama örnekleri gösterildi. Interaktif bir sekilde yürütülen çalismada Clomosy Learn uygulamasi ögretmenler tarafindan telefonlara indirilerek gelistirici hesabindan yapay zeka, IoT ve MQTT destekli uygulama çalismalari yapildi. 25 katilimcinin bulundugu seminerde Türkiye genelinde yapilan seminerler, projeler ve egitimlerle ilgili bilgi verildi.
ETKIM’ deki atölye etkinliklerine 20 Mart 2024 tarihinde Pinoo Robotics ile devam edildi. Robotik, kodlama, maker ve egitim setlerinin tanitildigi atölye çalismasinda Pinoo Robotics kurucusu Ridvan Canbaz teknoloji egitiminin herkes tarafindan kullanilabilir olmasini amaçladiklarini belirtti. Pinoo egitmenleri egitim sunumlarinda blok tabanli kodlama, sensör ve modüller, müfredat ve yapay zeka içeriklerinden bahsetti. Egitmenler Pinoo egitim setlerinin STEAM ile iliskisini anlatarak yapilan projelerle ilgili katilimcilara bilgi verdi. 45 katilimcinin yer aldigi etkinlikte uygulamali olarak yüz tanima ve el tanima yapay zeka eklentileri ile beraber örnek çalismalar yapildi. Etkinligin son bölümünde egitmenler katilimcilardan gelen sorulari yanitladi ve ögretmenlere sertifikalari dagitildi.
15 Mart 2024 tarihinde Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü ve Viewsonic Education firmasi isbirligiyle Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi ETKIM’ de ögretmenlere yönelik atölye çalismasi düzenlendi. Profesyonel Ögrenme Laboratuvari’nda gerçeklesen ve 3 oturumdan olusan etkinlikte; Egitsel Oyunlar Akademisi Kurucusu Resul Aydogan’ in mental egzersizleriyle basladi. Bogaziçi Üniversitesi Egitim Direktörü Kamil Ersin Araç Peritextual Okuma ve Resimli Çocuk Kitaplari egitimi sunumunda; çocuk kitaplarinin çocugun tanistigi ilk sanat eseri oldugunu belirtti. Ayrica bir kitabi okumaya baslamadan önce kitapta ana metin disinda bulunan tüm yazili ve görsel bilesenlerin metinle iliskilendirilmesinin öneminden bahsederek ; peritextual okumanin çocuklarin metinlerarasi
baglanti becerisini büyük ölçüde gelistirdigini vurguladi. Katilimci ögretmenlerle Yapay zeka uygulamasi Microsoft Copilot araciligiyla örnek hikayeler olusturuldu ve yapay zekadan resmetmesi istendi. Son oturumda ise Viewsonic Egitim Teknolojileri Yöneticisi Emre Basçil, beyaz tahta uygulamasi myViewboard yazilimini ögretmenlere tanitarak örnek uygulamalar yaptirdi. Tüm oturumlar tamamlandiktan sonra Viewsonic Topluluk Yöneticisi Selin Küçük ögretmenlerin sorularini yanitlayarak egitimcinin egitimi hakkinda bilgilendirmeler yapti ve ögretmenlere sertifikalari dagitildi.
Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü ile Türk Patent ve Marka Kurumu’nun birlikte düzenlemis oldugu BILSEM ögretmen ve ögrencilerine yönelik hazirlanan Ileri Düzey Patent Egitimi programi; Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi ETKIM’ de gerçeklestirildi. Türkiye’nin 10 farkli ilinden Ankara’ya gelen katilimcilar uzun süredir eksikligi hissedilen bir egitim oldugunu, ögretmen ögrenci etkilesimli bu etkinlikte yer almaktan mutluluk duyduklarini ifade ettiler.
Programin açilisinda Ar-Ge ve Ekosistem Daire Baskani Dr. Bilgehan Özbaylanli ETKIM’ de yapilacak bu tarz etklinliklerle daha fazla ögretmen ve ögrenciye ulasmayi amaçladiklarini söyledi. Programa Özel Egitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlügüne bagli Özel Yeteneklilerin Gelistirilmesi Daire Baskani Dr. Erdal Kilinç’ in konusmalarinin ardindan Türk Patent ve Marka Kurumundan sinai mülkiyet uzmanlari Ceren Bora Orçun ve Atalay Berk Damgacioglu’nun hazirladigi egitim sunumlari ile devam edildi. ‘Patent Arastirmasina Giris, Ön Arastirmanin Önemi‘ ‘Patentlenebilirlik Kriterleri, Patentlenebilir Buluslar ve Patentlenebilirligin Istisnalari’ gibi konu basliklarindaki oturumlardan sonra; anilan egitimciler ve sinai mülkiyet uzmani Rabia Nurgül Özbaylanli’nin rehberliginde patent veri tabanlarindaki örnekler incelenerek etkilesimli grup çalismalari yapildi. . Ileri Düzey Patent Egitimi’nin ikinci gününde farkli illerden bu egitim için gelen BILSEM ögretmen ve ögrencilerine ETKIM’ de yer alan Profesyonel Ögrenme Laboratuvarinin etkilesim alanlari tanitildi. ETKIM’in kuluçka alanlari katilimcilara gezdirilerek atölye çalismalarina devam edildi. Sertifika töreni ile tamamlanan Ileri Seviye Patent Egitimi programi ODTÜ Kampüsü’nün misafirlere tanitilmasi ile son buldu.
Egitim teknolojileri (EdTech) ekosistemine katki saglamak amaciyla inovasyon ve gelisimi destekleyen, mentorlük ve kuluçka destegi saglayan EdTech Girisim Programini içeren “Demoday” etkinligi 8 Subat 2024 tarihinde ETKIM Konferans Salonunda gerçeklestirildi. ODTÜ Teknokent tarafindan düzenlenen etkinlige; MEB ETKIM personeli, KOSGEB, Edtech Girisim Programi ortaklarindan Bursa Coskunöz Egitim Vakfi ve egitim teknolojileri sektöründe faaliyet gösteren 10 ETKIM firmasi katilim sagladi. Etkinlik, ODTÜ Teknokent Genel Müdürü Serdar ALEMDAR, MEB YEGITEK Genel Müdürlügü Ar-Ge ve Ekosistem Daire Baskani Bilgehan ÖZBAYLANLI ve Bursa Coskunöz Egitim Vakfi Hibe ve Kuluçka Programlari yöneticisi Serhat KARASUNGUR’un yaptiklari açilis konusmalari ile basladi. Konusmacilar egitim teknolojileri alaninda yürüttükleri faaliyetlerden bahsetmenin yani sira, teknolojinin hizla gelistigi günümüzde, dijital alanda donanimli, kendi gelistiren, yaratici ve üreten ögrenci, ögretmen akademisyen ve arastirmacilar için ögrenme ekosisteminin önemi vurguladilar. Egitim teknolojileri (EdTech) ekosistemine katki saglamak amaciyla inovasyon ve gelisimi destekleyen, mentorlük ve kuluçka destegi saglayan EdTech Girisim Programini içeren “Demoday” etkinligi 8 Subat 2024 tarihinde ETKIM Konferans Salonunda gerçeklestirildi. ODTÜ Teknokent tarafindan düzenlenen etkinlige; MEB ETKIM personeli, KOSGEB, Edtech Girisim Programi ortaklarindan Bursa Coskunöz Egitim Vakfi ve egitim teknolojileri sektöründe faaliyet gösteren 10 ETKIM firmasi katilim sagladi. Etkinlik, ODTÜ Teknokent Genel Müdürü Serdar ALEMDAR, MEB YEGITEK Genel Müdürlügü Ar-Ge ve Ekosistem Daire Baskani Bilgehan ÖZBAYLANLI ve Bursa Coskunöz Egitim Vakfi Hibe ve Kuluçka Programlari yöneticisi Serhat KARASUNGUR’un yaptiklari açilis konusmalari ile basladi. Konusmacilar egitim teknolojileri alaninda yürüttükleri faaliyetlerden bahsetmenin yani sira, teknolojinin hizla gelistigi günümüzde, dijital alanda donanimli, kendi gelistiren, yaratici ve üreten ögrenci, ögretmen akademisyen ve arastirmacilar için ögrenme ekosisteminin önemi vurguladilar.
Yenilikçi ögrenme ortamlarinin tasarlanmasi ve ögretmenlerimizin ögrenme ortamlarindaki teknolojiyi en etkin sekilde kullanabilmeleri amaciyla 15-16-17 Ocak 2024 tarihlerinde “Gelecegin Sinifini Tasarlama Egitimi” Ankara’dan 36 katilimci ögretmen ile MEB Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi’nde (ETKIM) gerçeklestirilmistir. Her geçen gün, teknolojinin egitim süreçlerinin içerisinde daha fazla yer aldigi günümüzde Milli Egitim Bakanligi Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü olarak siniflarimizda teknoloji tabanli tasarlama konusundaki çalismalarimizi sürdürmekteyiz. Bu çerçevede, bilgi ve iletisim teknolojilerinin okullara entegre edildigi bir “Yasayan Laboratuvar” olarak adlandirilan “Gelecegin Sinifi Laboratuvari” Ankara’da yenilikçi ögrenme ortami bulunan ilkokullarda görev
yapan ögretmenlere tanitilmistir.3 gün süren egitim kapsaminda; gelecegin sinifi modeli ve ögrenme alanlari, esnek ögrenme alanlarinda teknoloji destekli ögrenme uygulamalari, aktif ögrenme egitimde 4C ve ögrenme senaryolari, degerlendirme ve geri bildirim konularinda bilgilendirmeler yapilmis, uygulamalarla ögretmenlere rehberlik edilmistir. Egitimimizden birkaç görsel Egitimin son gününde, “Ögrenme Senaryolari Gelistirme Atölyesi” oturumunda katilimci ögretmenler egitim boyunca edindikleri bilgi ve deneyim ile kendi özgün teknoloji odakli senaryolarini olusturmuslardir. Egitim, sertifikalarin sunulmasiyla sona ermistir.
Milli Egitim Bakanligi Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü tarafindan Maker Hareketi ile STEAM temelli egitimin yayginlastirilmasi ve üretim odakli egitim kültürünün gelistirilmesi amaciyla 4 Ocak 2024 tarihinde Egitim Teknolojileri Kuluçka ve Inovasyon Merkezi’nde (ETKIM) “BenMaker” etkinligi düzenlendi. Etkinlikte Ar-Ge ve Ekosistem Daire Baskani Bilgehan Özbaylanli, Dijital Beceriler Daire Baskani Sümeyye Hatice Eral ve ilgili dairelerden katilimcilar yer aldi. “Kendin üret, kendin yap!” temasi ile gerçeklestirilen etkinlik “Benmaker” atölyesinin tanitimi ile basladi. Güncel üretim araçlariyla geleneksel el becerilerinin harmanlandigi atölyede kesfetme duygusu, yaraticilik, özgüven, eglenerek ögrenme ve üretim sevgisinin kazandirilmasinin amaçlandigi belirtildi. Uygulama asamasinda
ise çocuk sagligi ve güvenligi ön planda tutularak üretilen torna, zimparali testere ve matkap modüllerini kullanan katilimcilar inovatif üretim ortaminda ahsap malzemeleri sekillendirerek tasarimlarini gerçeklestirdiler. Tasarim odakli atölye çalismasinda katilimcilar, hayallerini ürüne dönüstürerek yaratici ürünlerini ortaya koyma firsati buldular ve üretmenin keyfini doyasiya yasadilar.
2023-2024 egitim ögretim yilindaki çalismalari degerlendirmek ve illerde dijital becerileri gelistirme çalismalarini planlamak amaciyla Dijital Beceriler Daire Baskanliginin koordinasyonunda gerçeklesen etkinlige, Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürü Mustafa Canli, YEGITEK Daire Baskanlari, Ankara Üniversitesi Ögretim Üyesi Prof. Dr. Cem Özkan ile 81 ilin bilisim teknolojileri koordinatörü katildi. Dijital Beceriler Daire Baskani Sümeyye Hatice Eral’in açilis konusmalariyla baslayan program, Ar-Ge ve Ekosistem Daire Baskani Bilgehan Özbaylanli’nin sunumuyla devam etti. Ardindan YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli konusmasinda, Bakanlik olarak egitimde niceliksel degil niteliksel çalismalara devam edildigini belirterek Etkinligimizden birkaç görsel YEGITEK Genel Müdürlügünün ana faaliyet
alanlari ile ilgili yürütülen çalismalar hakkinda bilgi verdi. YEGITEK Genel Müdürlügünün Bakanligin inovatif çalismalarini yürütme misyonunu tasidigini dile getiren Canli, “Amacimiz hayali, hedefi olan, dünyayi taniyan bireyler yetistirmek. Sayin Bakanimiz Yusuf Tekin’in de temel odaginda egitimin özündeki kalite var. Bunun için bir aile gibi çalismamiz gerekiyor. Bu dogrultuda BT il koordinatörlerimiz ile sahada yogun çalismalar yapacagiz.” diye konustu. Etkinligin birinci gününde, YEGITEK Genel Müdürlügü bünyesinde yürütülen “FCL, Scientix, Code Week ve Dijital Vatandaslik” adli uluslararasi projelere yönelik bilisim teknolojileri il koordinatörleriyle beraber yapilabilecek çalismalar hakkinda degerlendirmeler yapildi. Etkinligin ikinci gününde es zamanli atölye çalismalari gerçeklestirildi. Atölye çalismalarinin ardindan Prof. Dr. Cem Özkan tarafindan “doga ve teknolojinin iliskisini” konu alan ve drama etkinlikleri de içeren dikkat çekici bir sunum gerçeklestirildi. Özkan sunumunda, böceklerden yola çikarak mühendislikte, tasarimda, teknolojide doganin önemine vurgu yapti. Mühendisligin doganin taklit edilmesi oldugunu belirten Özkan, “Endüstri 4.0’i yakalayabilmemiz, dünya ile rekabet edebilmemiz ve deger üretebilmemiz için doga egitimleri vermeliyiz.” dedi. Etkinligin son gününde ise Bilisim Altyapi Sistemleri Daire Baskani A. Samil Demircan’in konusmasinin ardindan, Sistem Gelistirme ve Yönetimi Daire Baskanligi ve Içerik Gelistirme ve Yönetimi Daire Baskanligi tarafindan sunumlar gerçeklestirdi. Program; Yozgat, Mus ve Samsun illerinde görev yapan bilisim teknolojileri il koordinatörlerinin sahadaki CodeWeek iyi uygulama örneklerinin takdim edilmesinin ardindan yapilan sertifika töreni ile sona erdi.
21. yüzyilda etkili bir yabanci dil ögretimi için gerekli olan bilgi, beceri ve dijital yeterlikleri gelistirmek, Ingilizce ögretmenlerini aktif ögrenme yaklasimi ve teknoloji odakli ögrenme senaryolari gelistirme alaninda desteklemek amaciyla planlanan etkinlige;Millî Egitim Bakan Yardimcisi Celile Eren Ökten, Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürü Mustafa Canli, YEGITEK Daire Baskanlari ile Ankara ilinden 40 Ingilizce ögretmeni katildi. Program, Genel Müdür Mustafa Canli’nin açilis konusmasiyla basladi. Genel Müdür konusmasinda, “Etkili bir yabanci dil ögretimi için ögretmenlerimizin dijital becerilerinin egitimlerle güçlendirilmesine önem veriyoruz. Genel Müdürlük olarak amacimiz bu çalistayin sonunda ortaya çikacak ögrenme senaryolarinin egitim ortamlarinda tüm Ingilizce ögretmenlerimizi
desteklemesi ve ögrenme uygulamalarin gelistirilmesine katki saglamasi.” ifadelerini kullandi. Çalistayin ikinci gününde Bakan Yardimcisi Celile Eren Ökten, ETKIM’de yer alan Profesyonel Ögrenme Laboratuvari’nda (PÖL) ögretmenlerin gerçeklestirdigi atölye çalismalarina katildi. Ögretmenlerin çalismalari hakkinda ayrintili bilgi alan Ökten, Ingilizce ögretimine yönelik ögretmenlerinin dilek ve görüslerini dinledi. Katilimcilara çalismalarinda basarilar dileyen Bakan Yardimcisi Ökten, yabanci dil ögretimi için gerekli olan bilgi, beceri ve dijital yeterlikleri gelistirmek amaciyla yapilan bu çalismalari yakinen takip ettigini ve destekledigini dile getirdi. Programda, “Yenilikçi Ögrenme Ortamlari ve Gelecegin Sinifi Modeli, Ögrenme Alanlarinda Dijital Teknolojiler ve Web 2.0 Araçlarinin Kullanimi, 4 Dil Becerisinde Teknoloji Destekli Ingilizce Etkinlik Tasarlama, Teknoloji Odakli Ögrenme Senaryolari Gelistirme” gibi basliklar yer aldi. Yani sira ögretmenler için yenilikçi ögrenme alanlarinin tasarlanmasi, ögrenme alanlarinda dört dil becerisiyle yabanci dil ögrenme sürecinin teknoloji kullanimiyla desteklenmesi ve Ingilizce dersleri için teknoloji odakli ögrenme senaryolarinin gelistirilmesine yönelik uygulamali oturumlar düzenlendi. 21. yüzyil becerilerini teknoloji destekli araçlarla gelistirmek üzere “Gelecegin Sinifi” modeline uygun olarak yapilan atölye çalismalarinda ögretmenler, Ingilizce alaninda özellesmis senaryolar olusturma firsati buldu. Aktif ögrenme yaklasimina göre teknoloji destekli ögrenme senaryolari üretildi. Bu senaryolarinin ögrenme sürecini daha aktif hale getirmeleri için ögretmenler tarafindan ders içinde etkin kullaniminin önemi vurgulandi. Üç gün süren Çalistay, Ingilizce ögretmenleri tarafindan üretilen aktif ögrenme materyallerinin sunulmasinin ardindan düzenlenen Sertifika Töreni ile sona erdi.
Ögretmenlerin ihtiyaçlarina yönelik ögrenme ortamlarinda teknolojinin etkin kullanilmasini saglamak, ögretmenlerin senaryo hazirlayabilme becerilerini gelistirmek ve bu alanda uzman ögretmenler yetistirmek amaciyla planlanan etkinlige; Bakan Yardimcisi Celile Eren Ökten, Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürü Mustafa Canli, YEGITEK Daire Baskanlari, TED Üniversitesi Ögretim Üyesi Prof. Dr. Erdinç Çakiroglu ile farkli branslarda 80’e yakin ögretmen, 14 akademisyen ve 12 egitmen katildi. Program, Genel Müdür Mustafa Canli’nin açilis konusmasiyla basladi. Canli, “Egitim teknolojilerinin etkin kullanimina yönelik, ögretmenlerimizin güncel dijital becerilerinin egitimlerle güçlendirilmesine önem veriyoruz. YEGITEK Genel Müdürlügü olarak amacimiz kuracagimiz yenilikçi egitim ortamlarinda istekli,
yeni yöntemler denemeye ve sürekli mesleki gelisime inanan ögretmenlerimize senaryolar, içerikler, araçlar sunarak ögrenme ortamlarinda bir yenilik saglamak.” diye konustu. Genel Müdürlügün 3 ana platformu olan EBA, ÖBA, HEMBA’yi zenginlestirerek, farkli gelismeler ve kabiliyetler ekleyerek egitimde teknolojinin kullanimini sahada yayginlastirmayi hedeflediklerini dile getiren Canli, “Bu hedeflerimize ulasmada sizlerin katkisi çok önemli, çalistaya katiliminiz ve burada yapacaginiz bütün çalismalar için yürekten tesekkürlerimi sunuyor, basarilar diliyorum.” dedi. Ardindan Prof. Dr. Erdinç Çakiroglu “Egitim Teknolojileri ve Senaryo Temelli Ögrenme Yaklasimi” konulu sunumunu gerçeklestirdi. 21. yüzyilin en büyük sorununun egitim kabul edildigini belirten Çakiroglu, söyle devam etti: “Her seyin hizla degistigi dünyada, gelecege basarili olabilecek bireyler yetistirmek için okullarda ögrencilere ne kazandirmamiz gerektigini düsünmeliyiz. Bilginin degil, becerilerin ön plana çiktigi bir dünyadayiz. Onun için bu çalistayin da amaçladigi gibi öncelikle ögretmenlerin ögretim tasarimi yapacak düzeye gelmesine gayret etmeliyiz.” Ögleden sonraki oturumda, YEGITEK Dijital Beceriler Daire Baskani Sümeyye Hatice Eral, tarafindan projenin genel tanitimi yapildi.Sonrasinda düzenlenen proje bilgilendirme oturumlari ve örnek senaryo çalismalari, katilimcilara uygulamali ve etkilesimli bir ortam sundu. Programin ikinci günü, Profesyonel Ögrenme Laboratuvari’nda (PÖL) gerçeklestirilen Es Zamanli EBA ve Web Araçlari Tanitim Atölyesi ile basladi. Katilimcilar; EBA, Konferans Salonu, Web 2.0 ve FCL Sinifi gibi çesitli web araçlarini tanima firsati buldu. Ardindan, senaryo yazim oturumlari basladi. Katilimcilar, kazanimlarin belirlenmesinden senaryo etkinliklerinin olusturulmasina kadar birçok asamada bilgi ve deneyimlerini paylasti.
Millî Egitim Bakanliginca, Cumhuriyetin 100. yili kutlamalari kapsaminda, ODTÜ Teknokent’te kurulan, dijital egitim ve inovasyon ekosistemi faaliyeti yürüten ETKIM’de düzenlenen etkinlikte, girisimci ögrencilerin inovasyon odakli projeleri sergilendi. Girisimci ögrencilerin özellikle yapay zekâ destekli projelerinin sunumunu yaptigi, sorulari yanitladigi etkinlige Millî Egitim Bakan Yardimcisi Celile Eren Ökten, YEGITEK Genel Müdürü Mustafa Canli, ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Mustafa Versan Kök ile ögretmen ve ögrenciler katildi.
Programda, erken girisimciligi tesvik etmek amaciyla Ankara Valiliginin yürüttügü Algoritm Ankara Projesi’nde görev alan lise ögrencilerinin yazilim alaninda farkli temalarda gelistirdikleri proje sunumlari gerçeklestirildi. Bununla birlikte söz konusu proje kapsaminda ögrencilere is basinda ögrenme ortami saglayan teknoloji gelistirme bölgelerinin önde gelen girisimcileri, gençlerin projelerine dair uzmanlik deneyimlerini paylasti. Ayrica, ETKIM’de yer alan Profesyonel Ögrenme Laboratuvari’nda teknoloji odakli ögrenme senaryolarina yönelik atölye çalismasi yapildi. Bu atölye çalismasinda ögretmenler tarafindan ögrencilerle aktif ögrenme yaklasimina göre teknoloji destekli ögrenme etkinlikleri gerçeklestirildi.
Yenilik ve Egitim Teknolojileri Genel Müdürlügü tarafindan, egitimde yenilikçi yaklasimlarin desteklenmesi ve ögretmenlerin dijital becerilerinin gelistirilmesi amaciyla 16 Ekim 2023 tarihinde ETKIM’de “Yenilikçi Ögretmenlerle Egitimin Gelecegine Dogru” temasiyla Lego Education Ögretmen Konferansi düzenlendi. Konferansa Ankara ilinden sinif ögretmenligi, bilisim teknolojileri, teknoloji ve tasarim, matematik ve fen bilgisi branslarindan 120 ögretmen katildi. Etkinlik, Ar-Ge ve Ekosistem Daire Baskani Dr. Bilgehan Özbaylanli ve Dijital Beceriler Daire Baskani Sümeyye Hatice Eral’in açilis konusmalariyla basladi. Konferansta; TekNokta Egitim Kurucusu Fatma Bezek, Lego Education Direktörü Villy Outzen, Orta Dogu Teknik Üniversitesi Ögretim Üyesi Doç. Dr. Göknur Kaplan ve Istanbul Aydin Üniversitesi
Ögretim Üyesi Prof. Dr. Belma Tugrul tarafindan sunumlar gerçeklestirildi. Bir gün süren etkinlikte, es zamanli olarak düzenlenen atölyelerde STEM, kodlama, robotik alanlarinda uygulamalar yapildi. Etkinlik sertifika töreniyle sona erdi.